Black Friday… Endnu et koncept, vi danskere har hentet hjem fra USA og kastet os ud i. Ligesom med Halloween og Valentines Day har mange danskere taget godt imod Black Friday. Den sorte fredag sneg sig ind i landet og gjorde opmærksom på sig selv i 2013, men slog for alvor igennem i 2015. Og hvad er det så lige, Black Friday er – udover at være en sort fredag? Jo, det er en” store-shopping-dag”, hvor butikkerne byder på en række gode tilbud – somme tider rigtig gode tilbud, der lokker folk til at handle. Nogle forbinder dagen med starten på julehandlen – ja, nogle får faktisk købt alle julegaverne på denne dag. Til gode priser.
Black Friday er fredagen efter Thanksgiving, der altid falder på den fjerde torsdag i november. Derfor er det også oplagt at betragte Black Friday som begyndelsen på julehandlen. Og en markering af den kommende hyggelige tid med julemåneden i sigte.
Hvordan begyndte Black Friday?
Black Friday er faktisk et halvgammelt fænomen, der har sin begyndelse i Philadelphia i USA i 1960’erne. Her blev begrebet tilsyneladende brugt som beskrivelse af den mængde af mennesker, der var på gaden om fredagen efter Thanksgiving. Der var nemlig sort af mennesker, der skulle ud at handle efter Thanksgiving. Dette kunne butikkerne se nogle muligheder i, og stille og roligt bredte begrebet/konceptet sig i USA – og siden også uden for USA. I USA var Black Friday for alvor synonymt med hygge- og shopping-dag i løbet af 1980’erne og 1990’erne. Og siden da er interessen for at bruge penge på denne dag tilsyneladende bare vokset. Det gælder også i Europa – herunder Danmark.
Black Friday i Danmark
I Danmark har vi ikke kendt Black Friday så længe. Blot siden 2014-2015 har dagen for alvor sat sig fast i vores bevidsthed. Til gengæld lader det ikke til, at vi slipper den igen. For er der noget, vi godt kan lide, er det gode tilbud. Det gælder både dem, vi kan finde på nettet – og dem, der findes i de fysiske butikker. Og er man ikke så meget til menneskemylder og lange køer, kan man tage på nem og bekvem Black Friday – online, hjemme i stuen.
Men de fysiske butikker ser også ud til gerne at ville lokke folk til med gode tilbud her i Danmark. Således kan man opleve events, musik, konkurrencer – eller gode tilbud, der kun gælder i den fysiske butik, og ikke online. Derfor er det en god idé at forberede sig, hvis man på den ene eller anden måde ønsker at deltage i Black Friday. Forberede sig ved at undersøge, hvor de bedste tilbud er – i forhold til den eller de ting, man søger. På den måde kan man nå frem til, om man skal sidde klar i nattøjet ved tasterne allerede sent torsdag aften. Eller om man skal tidligt op for at stå i kø ved butikkerne fredag morgen.
Holdbart koncept
Der er, med andre ord, lagt en god bund for, at Black Friday i Danmark bliver større endnu. Konceptet ser ud til at være blevet godkendt af såvel butikkerne som forbrugere, så hvorfor ikke fortsætte. Beløbene for, hvor meget danskerne har købt for på Black Friday, ser da også ud til at blive større år for år. Mon det bare fortsætter den vej? Og kan butikkerne blive ved med at lokke folk til?
De ser i hvert fald ud til at gøre, hvad de kan. Udover allerede at tilbyde kunderne lange åbningstider og svimlende køtilbud på den sorte fredag, sker der meget andet på sådan en dag. Ikke bare i selve butikkerne, men også i det område, hvor der bliver handlet, hvor der kan være forskellige arrangementer. En god måde at lokke folk til på. På den måde kan det blive en hel fest for kunderne at komme ud at shoppe. En hyggelig shoppe-dag – måske sammen med familien, hvor man, mens man bruger penge, bliver underholdt, måske forkælet – og får en oplevelse. Og man kan tage glad og tilfreds hjem – med nye (og billige)ting til sig selv og sine kære. Samt måske de første julegaver.
Seneste kommentarer