For nogle år siden var det langt fra alle og enhver i Danmark, der kendte til konceptet om BlackFriday. I dag er historien dog en helt anden, da den store udsalgsbegivenhed for alvor har cementeret sin position som en mærkedag i de danske butikker.

Sådan er det som oftest med amerikanske koncepter, men langt fra alle traditioner formår imidlertid at manifestere sig i kulturen herhjemme. BlackFriday er således overordnet set en succeshistorie, der har opnået bred anerkendelse og interesse fra såvel kunder som forhandlere.

Dertil er det både i de fysiske forretninger og på internettet, at der bliver handlet løs for fulde drag én gang om året. Handelslivet er derfor af naturlige årsager yderst tilfredse med konceptet, og de danske kunder er åbenlyst også glade for den årlige udsalgsdato.

Kunderne flokkes til for at opnå store besparelser

Det er ikke altid, at danskerne giver efter for diverse tilbudsarrangementer. Tværtimod skal der som regel nogle ekstraordinære tilbud til for at lokke folk ud i butikkerne og handle løs. Her rammer BlackFriday dog utvivlsomt hovedet på sømmet, da der i den grad er store besparelser at komme efter.

Af denne årsag kan der ikke sås tvivl om, at flere og flere danskere i stigende grad skriver den årlige dato ind i kalenderen. I nogle tilfælde kan det være, at det fungerer som en ekstra shopping-dag i løbet af året, hvorimod andre med alt sandsynlighed afholder sig fra diverse butiksbesøg i perioden op til den famøse fredag.

Under alle omstændigheder nyder alle parter i øjeblikket godt af, at den amerikanske tradition har udbredt sig til Europa og mange andre dele af kloden. I langt de fleste tilfælde vil man nemlig være i stand til at finde tilbud, der er betydeligt mere gavmilde end den sædvanlige standard.

Derfor kan det på mange måder virkelig betale sig at tage et kig omkring, da tilbuddene ofte kun er tilgængelige på selve dagen eller i visse tilfælde et par yderligere døgn.

Black Friday åbner julegaveræset

Det har særligt været åbenlyst i den seneste årrække, at flere og flere vælger at benytte tilbuddene på BlackFriday til indkøbet af julegaver. Begivenheden er netop placeret på et tidspunkt af året, hvor de fleste så småt er gået i gang med at lave ønskesedler eller investere i de allerførste par gaver.

Datoen kunne dermed ikke være meget bedre, end den er. Hvis der er noget, der får danskerne til at købe stort ind, er det immervæk jul, og mange sætter åbenlyst pris på at komme tidligt i gang.

Dette skyldes utvivlsomt, at de fleste ønsker at være ude i god tid og undgå de allermest hektiske perioder i julegaveræset. Dertil er der jo god grund til at komme i sving allerede i november, hvis tilbuddene er betydeligt bedre end hen mod juleaften.

Det store spørgsmål er, om salget på Black Friday kan blive ved med at stige rundt omkring i landet og hos online-forhandlerne. Indtil videre er der nemlig meget, der kunne tyde på det.